Журавський про незаконне закриття телеканалів: Потрібно подавати позов до ЄСПЛ і використовувати дипломатичні кроки в боротьбі за свободу слова

Віталій Журавський
Віталій Журавський

Український правознавець і політичний діяч

newsone.ua

Наглядова рада Фонду захисту свободи слова звернулася до групи французьких юристів з питанням про те, чи є дії української влади, що призвели до призупинення ліцензій на мовлення телеканалів "Перший Незалежний", "112 Україна", "ZIK", "NEWSONE", законними.

Ми отримали відповідь.

На думку французьких юристів, при закритті вищевказаних опозиційних каналів відбулося порушення права на справедливий судовий розгляд відповідно до Європейської конвенції з прав людини (стаття 6, параграф 1).

Українські суди, до яких зверталися телекомпанії, зокрема Верховний суд України і Київський окружний адміністративний суд, повинні бути притягнуті до відповідальності за відмову від правосуддя.

Влада досі не надала інформації про причини санкцій. Існують лише бездоказові звинувачення в створенні загрози національним інтересам, безпеці, суверенітету і територіальній цілісності України.

Суди не розглянули ці справи відповідно до статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України в розумні терміни, які не повинні перевищувати 60 днів. Вони давно перевищені.

Самі санкції були прийняті на підставі політичних інтересів.

Також, як вважають французькі колеги, порушена свобода інформації (стаття 10 Європейської конвенції з прав людини).

Українська влада не забезпечила плюралізм, який є істотним компонентом демократичного суспільства. Фактично йдеться про запровадження в Україні цензури, що спонукає телеканали утримуватися від висловлення будь-якої думки, котра не відповідає політиці чинного режиму.

Застосування санкцій проти телеканалів є дискримінацією на підставі того, що їхня позиція відмінна від влади. Це прямо порушує статтю 14 Європейської конвенції з прав людини, яка передбачає заборону на дискримінацію.

На цій підставі звернення заборонених телеканалів у Європейський суд відповідно до статті 34 Конвенції є прийнятним.

Ці позови будуть відповідати вимозі про вичерпання національних засобів правового захисту, і телеканалам не потрібно чекати, доки українські суди винесуть свої остаточні рішення.

Телекомпанії-заявники вправі висувати законні вимоги на підставі порушення кількох прав і свобод, зокрема, права на справедливий судовий розгляд (стаття 6, параграф 1 ЄКПЛ), свободи інформації (стаття 10 ЄКПЛ), заборони на дискримінацію (стаття 14 ЄКПЛ).

Паралельно зі зверненням до Європейського суду з прав людини ми робимо політичні і дипломатичні кроки в боротьбі за свободу слова.

Віталій Журавський

* * *

Нагадаємо, співробітники незалежних українських медіа "112 Україна", NewsOne, ZIK, "Перший Незалежний" 12 жовтня в день саміту Україна - ЄС провели акцію з метою привернути увагу гостей саміту до порушення свободи слова в Україні.

На одній з локацій - Бориспільській трасі, по якій учасники саміту їхали з аеропорту, - журналісти розгорнули плакати з написами українською та англійською мовами: "Перший Незалежний", "112 Україна", NewsOne, ZIK незаконно закриті владою. Зеленський знищує свободу слова в Україні". У журналістів були заклеєні роти.

У день саміту журналісти "Першого Незалежного" з 9:00 до 12:00 проводили спецефір, присвячений подіям саміту Україна - ЄС. Також цього дня журналісти незаконно закритих українських медіа провели акцію під стінами Маріїнського палацу та на інших локаціях, які відвідали гості саміту.

Зазначимо, 2 лютого президент Володимир Зеленський підписав указ про застосування санкцій проти телеканалів "112 Україна", NewsOne і ZIK. Згідно з указом, який набув чинності з моменту підписання, до телеканалів застосовані санкції протягом п'яти років. Це передбачає блокування мовлення всіх трьох телеканалів. 

26 лютого журналісти незаконно закритих президентом Володимиром Зеленським телеканалів об'єдналися і створили новий телеканал – "Перший Незалежний". Засновниками нового медіа стала група журналістів, які раніше працювали на каналах "112 Україна", NewsOne і ZIK. Але буквально через годину після початку мовлення влада незаконно відключила телеканал від ефіру

Екс-власник телеканалу "Перший Незалежний" Роман Любицький поширив брехливу заяву про те, що не має відношення до продажу телеканалу медіахолдингу "Новини". Заява Любицького не відповідає дійсності, оскільки від його імені діяв уповноважений ним представник, а сам Любицький отримав оплату за продаж телеканалу "Перший Незалежний".

20 серпня були введені санкції проти головного редактора інтернет-видання "Страна.юа" Ігоря Гужви, компаній-видавців "Страна.юа", блогера і журналіста Анатолія Шарія, його дружини Ольги. В результаті були заблоковані видання "Страна.юа" і "Шарій.net".

Провідні європейські політики, міжнародні та українські експерти та світові ЗМІ розкритикували указ Зеленського про припинення роботи телеканалів "112 Україна", NewsOne і Zik.

У зв'язку з незаконними діями влади журналісти звернулися до державного секретаря США Ентоні Блінкена щодо запровадження тотальної цензури та серйозної загрози свободі інформації в Україні, направили відкриті листи Європейському комісару з питань розширення і політики добросусідства з 2010 по 2014 рік Штефану Фюле і екс-президенту Польщі Олександру КваснєвськомуГенеральному секретарю ООН Антоніу Гутеррешу, Верховному комісару ООН з прав людини Мішель Бачелет, спеціальному доповідачу ООН з питань заохочення та захисту прав на свободу думок та їх вільне вираження Ірен Хан та прес-секретарю Управління ООН з прав людини Марті Хуртадо. А Рада Європи порекомендувала журналістам незаконно закритого каналу "Перший Незалежний" звернутися до Європейського суду з прав людини у зв'язку з обмеженням свободи слова в Україні.

Також колективи медіа, незаконно закритих українською владою в особі президента Володимира Зеленського, зустрілися з Секретарем Сенату, віце-президентом Комітету закордонних справ, оборони та Збройних сил Жоелем Герріо, а також віце-президентом Комісії з конституційного законодавства, законодавства, загального виборчого права, регламенту та загального управління Сенату Франції Наталі Гуле. У ході зустрічі представники ЗМІ поінформували сенаторів про катастрофічну ситуацію зі свободою слова в Україні.

Крім цього співробітники незаконно закритих українською владою телеканалів "112 Україна", NEWSONE, ZIK, а також "Перший Незалежний", який був закритий за листом заступника Голови СБУ без суду, і сайтів "Страна.юа" і "Шарій.net" прийшли на форум Ялтинської Європейської Стратегії у форматі YES Brainstorming 2021, який стартував 10 вересня в Києві, щоб розповісти про ситуацію зі свободою слова в Україні.

Журналісти закритих ЗМІ звернулися з листом до делегатів ПАРЄ, де розповіли про тиск влади на незалежні медіа в Україні і попросили дати свою оцінку. Підтримав їх і Фонд захисту свободи слова в Україні, голова якого направила лист президенту США Джо Байдену у зв'язку з переслідуванням владою незалежних медіа в Україні. 

У понеділок, 27 жовтня, стартувала чергова сесія Парламентської асамблеї Ради Європи, де працювали журналісти "Першого Незалежного" та інформували її учасників про незаконні дії української влади щодо незалежних медіа, таких, як "112 Україна", NEWSONE, ZIK, "Перший Незалежний", а також видань "Страна.юа" і "Шарій.net". У рамках засідання Асамблеї журналісти передали сотням європейських політиків, зокрема, євродепутатам, делегатам ПАРЄ, працівникам МЗС, європейським політикам, міністрам і чиновникам різних країн листи, а також брошури, де детально розповіли про тиск на свободу слова в Україні.

За останні місяці світові ЗМІ, європейські політики та експерти опублікували 96,9 тисяч матеріалів, присвячених цькуванню українською владою опозиції та незалежних телеканалів.

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках PNK.TV

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.